Thomas Mahler, kreativ direktør hos Moon Studios, mener, at PlayStation muligvis vil følge Xbox’s eksempel ved at bevæge sig væk fra konsol-eksklusivitet for deres titler. I et opslag på det sociale medie X delte Mahler sin overbevisning om, at Xbox-chef Phil Spencers idé om at udgive spil på flere platforme er den rette vej at gå.
”Jeg ved, at nogle folk altid ønsker, at jeg skal deltage i konsolkonflikten, men jeg tror klart, at [Spencer] har den rigtige tilgang,” skrev Mahler. Han forklarede, hvordan de for nogle år siden besluttede ikke at lave spillet No Rest for the Wicked under Microsoft, da de på det tidspunkt ikke kunne få det udgivet til PlayStation og Switch. Da multiplayer og cross-play var så vigtige, valgte de i stedet at samarbejde med Take2.
I sit opslag svares også på, hvordan Mahler har diskuteret konsol-eksklusivitet med Spencer. Han sammenlignede konceptet med, hvordan det ville være mærkeligt, hvis man kun kunne se bestemte DVD’er på Sony-afspillere, mens andre krævede en Samsung-afspiller. “Det ville være skørt for film, så hvorfor skulle spil være anderledes?” skrev Mahler.
Mahler bemærkede, at den grundlæggende arkitektur på både Xbox- og PlayStation-konsoller er blevet så tæt, at det ikke længere er en stor udfordring at udvikle spil til flere platforme. Han bemærkede også, at controllerdesignene er blevet mere ensartede på tværs af platforme.
”Konsoller har været låst til at tiltrække de samme 100-150 millioner spillere i over to årtier nu,” sagde han. “Hvis vi ønsker at se industrien vokse, skal det være nemmere for alle at få adgang til indholdet.” Mahler afsluttede ved at nævne, at Sony sandsynligvis også vil overveje multiplatform-udgivelser, og at folk skal have mulighed for at købe det hardware, de ønsker, uden at miste adgangen til spil.
”Jeg ville blive overrasket, hvis Sony ikke ender med den samme strategi,” tilføjede han. ”Folk bør købe den enhed, de bedst kan lide, men de bør så have adgang til alt indhold. Og ja, Nintendo vil fortsætte med at gøre sin egen ting, fordi Nintendo er Nintendo, og det er helt i orden.”
Moon Studios arbejder i øjeblikket på deres action RPG No Rest for the Wicked, som er tilgængeligt på PC i Early Access. Spillet har siden sin lancering fået mange opdateringer med nyt indhold og rettelser af forskellige fejl. Det præsenterer en isometrisk vinkel, der giver spillerne mulighed for at deltage i taktisk kamp med et bedre overblik over slagmarken. En af de største opdateringer kom i juli 2024 og bragte indholdet til post-game dungeon Cerim Crucible.
For flere detaljer, tjek vores dækning af opdateringen samt vores anmeldelse af spillets Early Access-lancering.