Marvel Rivals har haft en enorm succes siden sin lancering, især efter introduktionen af den første sæson. Men der er opstået spørgsmål om spillets fremtid for de mere konkurrenceorienterede spillere. I et interview med Metro afslørede kreativ direktør Guangyun Chen, at udviklerne hos NetEase Games ønsker, at Marvel Rivals skal appellere til alle typer spillere.
Et af de største spørgsmål inden for konkurrencedygtigt multiplayer er, hvordan spillet og dets udviklere vil håndtere turneringer. Chen nævner, at det kunne være muligt for den rangerede spillemode at sameksistere med en mere afslappet spillerbase, der primært vælger hurtige spil. “Vi har faktisk tænkt over dette i et større perspektiv, hvor vi ser på det samlede billede,” sagde Chen i interviewet. “Vi håber virkelig, at når vi skaber de konkurrencedygtige modes eller turneringer, vil de co-existere med vores hurtige spil. Vi har set mange andre succesfulde titler, der formår at have både et konkurrencedygtigt miljø og et hurtigspilsmiljø, der trives samtidig. Vi vil tage mange referencer fra dem for at lade begge spillergrupper blomstre.”
Chen understreger, at det vigtigste for Marvel Rivals er, at hver spillertype nyder spillet. Udviklerstudiet ønsker ikke at ofre casual spilleres glæde for at opnå konkurrencebalance. Dette betyder dog ikke, at studiet ikke vil udgive balanceopdateringer. Dette er især vigtigt, da balanceopdateringer i andre konkurrencedygtige skydespil ofte udgives på baggrund af resultaterne fra professionelle spillere, der vinder turneringer. “Holdet ønsker, at alle spillere skal kunne nyde spillet på deres egen måde,” sagde Chen. “I stedet for kun at fokusere på enten turneringsresultater eller hurtige spil vil vi tage et bredere blik på den samlede balancedata for alle helte i alle modes.”
Studiet ønsker altså at betragte Marvel Rivals som en helhed og se på sejrprocenterne for de forskellige helte. Analyse af, om nogle helte vinder flere kampe, end de statistisk burde, især sammenlignet med andre helte, vil være vigtigere for at beslutte spillets balance. “Fremadskuende vil vi se på heltevalg og sejrprocenter i forskellige scenarier,” sagde han. “Når vi har nogle mere detaljerede analyser, vil vi helt sikkert lave de nødvendige justeringer. Det handler om at skabe en god oplevelse for vores spillere. Det er ikke længe siden, vi blev lanceret, så vi vil fortsætte med at overvåge alt og sikre, at alt føles rigtigt.”
I samme interview afslørede Chen også, at studiet endnu ikke var interesseret i at indføre mere definerede rolle-låse eller rolle-køer i spillets matchmaking. I øjeblikket kan spillere vælge helte fra spillets tre roller – Vanguard, Duelist og Strategist – som de ønsker. Indførelsen af rolle-låse eller rolle-køer ville begrænse spillere fra at ændre deres rolle midt i en kamp.