Udvikleren Grinding Gear Games har annonceret de første store opdateringsplaner for Path of Exile 2. Denne opdatering vil introducere en række forbedringer, der vil lette nogle af de mest udfordrende aspekter af endgame-indholdet. Spillere kan se frem til en større variation af kort at udforske og ryddes op.
I et interview med Twitch-streamerne Darth Microtransaction og GhazzyTV, efter offentliggørelsen, delte direktør Jonathan Rogers sine tanker om opdateringen. En af de væsentlige ændringer inkluderer bedre synlighed af potentielt dødelige effekter på skærmen, som ofte kan forsvinde i kaosset på endgame-kort. Rogers understregede dog, at studiet stadig ønsker, at dødsfald skal føles som en betydelig forhindring i spillet.
En vigtig ændring i Path of Exile 2 er, at spillere kun får én chance til at rydde et kort for hver anvendt Waystone. Dette adskiller sig fra det originale Path of Exile, hvor spillerne havde seks forsøg. At dø i et kort betyder, at man skal starte forfra. “Vi har diskuteret meget, om vi skulle gå tilbage til flere portaler eller ej,” sagde Rogers. “Det handler om, at det ikke ville føles det samme. Hele ‘død faktisk betyder noget’-konceptet er vigtigt.”
En interessant ændring ved den kommende opdatering er, at en af de store bosskamp i spillet, The Arbiter of Ash, nu vil give spillere seks forsøg før de fejler ved død. Dette skyldes, at adgangen til Pinnacle boss-fights kræver en betydelig mængde forberedelse, hvilket kan tage mange timer. En enkelt død kan derfor ødelægge alt det fremskridt, man har opnået.
“Vi overvejede at have portaler til rådighed i hele kampen, men besluttede os for ikke at gå den vej,” forklarede Rogers. “Vi vil sikre, at vi giver spillerne en ægte økonomisk værdi at bevare: Det tager tid at komme dertil, og det betyder noget.” Rogers nævnte også, at “nogle niveauer af fiasko” er integreret i, hvordan Path of Exile 2 blev designet, da spillere ikke “fejler på samme måde… Jeg foretrækker helt klart det koncept, at én død betyder noget.”
Rogers berørte også XP-straffen, som spillere står overfor, når de dør i endgame-indhold, og sagde, at studiet ser straffen som en måde at lære spillere, at de måske ikke er klar til de udfordringer, de står over for. “Men måske er det den forkerte måde at se det på,” tilføjede han.
I interviewet nævnte udvikler Mark Roberts, hvordan de hårde straffe ved død ville blive bedre værdsat, hvis spillets risiko- og belønningsforhold blev mere passende. Rogers indrømmede, at denne balance måske er off i den nuværende version af Path of Exile 2. “Lige nu er der for mange straffe, så hvis du dør hele tiden, får du ikke ressourcer, og dermed kommer du ingen vegne… og også en ‘tilføjelse til skaden’-tanker [XP-straffen], hvor du ikke får level-up,” sagde Roberts.
Rogers nævnte, at muligheden for at genprøve kort med færre straffe også ville skabe problemer for det in-game, brugerstyrede økonomi, da spillere ville begynde at dø med vilje for at farme udstyr og materialer, de kunne sælge til andre spillere. “Det ville være rart, hvis man kunne tage et andet kort og stadig kunne gøre det indhold,” sagde han. “Men desværre kan vi ikke gå den vej, for det ville åbne op for for meget økonomisk misbrug.”
Til slut indikerede Roberts, at selvom de er klar over, at spillere vil klage over, at én død kan afslutte en kortløb, er de forberedte på det, og at de endnu ikke har fundet bedre løsninger på dette problem. “Men ja, det er en smule tricky; det er bestemt noget, vi har diskuteret mange gange før [PoE2] udkom, vi vidste, ‘folk vil helt sikkert klage over dette’,” sagde Roberts.
Path of Exile 2 er i øjeblikket tilgængeligt på PC, PS5 og Xbox Series X/S. Spillet, der i øjeblikket findes i Early Access, som kræver køb, vil på sigt blive gratis at spille, når det officielt lanceres. Indtil da er Grinding Gear Games klar til at udgive denne store opdatering senere på ugen. Hold øje med flere detaljer og de komplette patch-noter.