Mike Kayatta, game director hos Remedy, har delt indsigt i studioets beslutning om at udvikle multiplayer-spillet FBC: Firebreak i stedet for at fokusere udelukkende på deres traditionelle single-player titler. I et interview med Games Radar nævnte Kayatta, at det var en chance for Remedy at fortælle deres historier på en ny måde.
“En stor del af dette er ukendt terræn for os,” sagde Kayatta og henviste til det multiplayer-fokuserede FBC: Firebreak. “Vi ved, at vi har meget at lære for at indfri det potentiale, vi ser, men der er en stor passion og drive bag vores satsning på dette område.”
Kayatta understregede, at multiplayer-spil ofte skaber muligheder for emergent storytelling, som kun kan opstå gennem spillernes handlinger. Dette bidrager til at forme den verden, som spillerne interagerer med. “Der er en form for magi, der opstår, når man deler en spilleverden med andre,” sagde han. “Rigtige mennesker bringer uforudsigelighed og en unik form for historiefortælling til verdener, som vi simpelthen ikke kan replicere i en fokuseret ‘heltens rejse’-oplevelse.”
Han forsikrede dog, at udviklingen af single-player titler med stærke narrativer som Control og Alan Wake 2 fortsat vil være en prioritet for studioet. FBC: Firebreak giver imidlertid Remedy en chance for at udforske nye idéer. “Så mens vi fortsat vil skabe de kontrollerede og immersive single-player oplevelser, mente vi, det var tid til at udvide Remedy Connected Universe ind i delte rum og vove noget nyt.”
FBC: Firebreak blev oprindeligt annonceret i oktober, og som navnet antyder, sætter spillet spillerne i rollen som en første responder for Federal Bureau of Control. Kayatta har tidligere beskrevet titlen som noget helt unikt, hverken en DLC eller en direkte efterfølger til Control, selvom det foregår i samme univers. Spillere vil få mulighed for at udforske dybderne af The Oldest House – FBC’s hovedkvarter. Under deres rejse i spillet vil spillerne kunne benytte sig af Altered Items, som giver dem evner beskrevet af Remedy som deres egen version af ‘ultimates’.
Handlingen finder sted nogle år efter begivenhederne i Control, og derfor vil forskellige steder i The Oldest House også have ændret sig markant. Studioet har udtalt, at disse gamle steder vil blive genfortolket fra bunden for FBC: Firebreak.
FBC: Firebreak forventes at blive lanceret i 2025 og vil være tilgængeligt på PC, PS5 og Xbox Series X/S. Spillet vil blive et mid-priced titel; det vil ikke være et live-service spil, men vil fortsætte med at modtage post-launch support i form af indholdsopdateringer. For spillere, der søger flere single-player oplevelser fra Remedy, arbejder studioet også på Control 2. Remedy har desuden tidligere afsløret, at selvom Control 2 vil have et større budget på €50 millioner, har FBC: Firebreak et udviklingsbudget på €30 millioner.