Nvidia har for nylig præsenteret en ny række grafikkort ved CES 2025, og de har også introduceret spændende softwareteknologier, der udnytter den AI-baserede hardware i de nye GPU’er. Den mest fremtrædende funktion er den seneste version af Nvidia’s populære DLSS-teknologi, som nu går under navnet DLSS 4.
DLSS 4 er drevet af Tensor-kernerne, der findes i RTX-grafikkortene. Udover de tidligere funktioner, såsom muligheden for at gengive visuals i højere opløsninger, introducerer DLSS 4 også en ny funktion kaldet Multi Frame Generation. Dette er en opgradering af Frame Generation, som nu kan generere tre ekstra rammer for hver enkelt ramme, der renderes af systemet. Nvidia hævder, at denne teknologi kan multiplicere en spils billedhastighed med op til otte gange sammenlignet med traditionelle renderingsteknikker ved hjælp af Multi Frame Generation.
Derudover har DLSS 4 fået forbedringer af sine eksisterende funktioner, herunder Ray Reconstruction, Super Resolution og DLAA. Alle disse vil nu køre på transformer-arkitekturen – den samme teknologi, der driver AI-modeller som ChatGPT, Flux og Gemini. Dette vil være den første anvendelse af teknologien til realtidsgrafikrendering, hvilket lover en betydelig forbedring af gamingoplevelsen.
Nvidia præsenterede også Reflex 2, en ny funktion, der kan synkronisere arbejdsgangen mellem CPU’er og GPU’er for at reducere latency i spil med op til 75 procent. Det er værd at bemærke, at begge disse nye funktioner vil kræve et af de nye GeForce RTX 50-serie grafikkort for at kunne fungere.
Med disse innovative tiltag fra Nvidia ser fremtiden for gaming lysere ud end nogensinde, og det lover at revolutionere måden, vi spiller og oplever videospil på.