Ken Levine, den velkendte skaber bag BioShock-serien, har været stille i over et årti, men han er klar til at vende tilbage til instruktrøret med sit nye projekt, Judas, der bliver lanceret senere i år af Ghost Story Games. Selvom Judas kan minde om BioShock i sit visuelle udtryk, har Levine afsløret overfor GamesIndustry.biz, at spillet sigter mod at være “meget mere reflekterende af spillerens valg.”
Levine beskriver BioShock som en form for “korridor” fra et udviklingsperspektiv. Han forklarer: “BioShock, hvis man ser det fra et udviklingsperspektiv – og det kan være en smule fremmedgørende for nogle læsere – men det er grundlæggende en korridor. En meget, meget lang korridor med en masse triggerpunkter, der aktiverer historier.” I modsætning hertil er Judas designet på en helt anden måde, hvilket gør det mere reflekterende af spillerens beslutninger, men også *meget* sværere at udvikle.
En interessant nyhed omkring Judas er, at karakterer vil observere spilleren og kommentere på deres handlinger undervejs. “Selv bare karakterer, der observerer en lang række spillerhandlinger og kommenterer på dem. ‘Hey, du så dette, og du gjorde det, og så gjorde du det, og det var interessant, fordi det forårsagede det’ – vi laver sådan noget lige nu,” fortæller Levine. At implementere denne dynamik kræver en “enorm mængde arbejde,” især når der tages højde for de mange mulige beslutninger, spillerne kan træffe.
Desuden skal der skrives “in-character svar for forskellige karakterer på de handlinger på en måde, der føles naturlig.” Judas er under udvikling til Xbox Series X/S, PS5 og PC, og spillets handling foregår ombord på et rumskib, hvor hovedpersonen, Judas, forsøger at finde en vej til at flygte. Omstændighederne kan dog ændre sig afhængigt af spillernes valg, især når de prøver at arbejde sammen med andre besætningsmedlemmer.
Selvom Judas endnu ikke har en officiel udgivelsesdato, har moderfirmaet Take-Two Interactive nævnt, at det forventes at blive lanceret inden marts 2025. Hold øje med vores opdateringer for flere detaljer.