Den 12. udgave af Final Cut i Venedig, et program for filmindustrien, der støtter film i post-produktion fra Afrika og arabiske lande, er nu afsluttet med en prisuddeling. Her modtog den egyptiske instruktør Morad Mostafa prisen La Biennale di Venezia for en film i post-produktion, som er på 5.000 euro (ca. 5.546 dollars), for sin debutfilm Aisha Can’t Fly Away.
Filmen fortæller historien om en somalisk kvinde, der plejer sine ældre forældre i Kairo, mens hun oplever spændingerne mellem de forskellige etniske grupper i byens samfund. Mostafas projekt har tidligere været gennem Doha Film Institutes Qumra Lab.
Juryen, som bestod af Wayne Borg fra Neom, Monica Ciarli fra Minerva Pictures og tidligere direktør for European Film Market, Dennis Ruh, udtalte, at Mostafas fortælling var “kraftfuld og autentisk”. De tilføjede: “På trods af at det er en første spillefilm, udviste den en sikker retning og en markant filmisk stemme. Filmens grimme realisme, opmærksomhed på detaljer og effektive fortælling efterlod et stærkt indtryk på os.”
Udover at vinde hovedprisen har Mostafas projekt også modtaget en række andre priser fra juryens støttespillere, herunder priser fra Cinémathèque Afrique ved Institut Français, Rai Cinema, Festival International de Films de Fribourg og Titra Films.
Også Mohamed Siams My Father’s Scent, Lemohang Jeremiah Moseses Ancestral Visions of the Future, Ique Langa’s The Prophet og Nadim Tabets In This Darkness I See You blev tildelt priser af juryens støttespillere, som inkluderede MAD Solutions, Festival International du Film d’Amiens, Red Sea Fund, El Gouna Film Festival og Studio A Fabrica (Ajaccio).
De syv film i den 12. udgave af Final Cut i Venedig blev udvalgt fra 52 indsendte projekter fra 57 filmproducenter.
Venedig Produktionsbro, den industrielle arm af Venedig Film Festival, afsluttede også med positive tal, herunder en stigning på 8% i antallet af branchedelegaer fra 2023. I alt blev der afholdt 63 paneler på VPB-markedet, en stigning på 15% i forhold til 2023. Der blev afholdt 41 VPB-markedvisninger, herunder 14 visninger af film, der ikke var en del af festivalens officielle udvælgelse.
I år var der særlig fokus på streaming, med 10 europæiske og internationale streamingplatforme, der deltog i VPB’s Meet the Streamers-program. Antallet af en-til-en-møder steg med 103% i 2024, hvilket resulterede i 236 møder mellem streamingplatforme og akkrediterede internationale distributører, rettighedshavere og AV-professionelle. Book Adaptation Rights Market så også en stigning på 14% i en-til-en-møder, fra 560 i 2023 til 640 i 2024.
Årligt fremhæver markedet en litterær genre, og i år var fokus på krimi og thriller med dedikerede forlag og litterære agenser.
Årets VPB bød velkommen til centrale aktører i branchen til en-til-en-møder i Venedig Gap-Financing Market, Book Adaptation Rights Market, Final Cut in Venice, Meet the Streamers og VPB-markedvisninger. Blandt producenter, distributører, finansieringskilder, institutioner, udsendere, salgsagenter, VR/XR-eksperter og festivalledere deltog repræsentanter fra virksomheder som Amazon, Apple TV, Netflix, Studiocanal UK, Fremantle Media, Mubi, Neon, A24 og mange flere.