Odense står over for betydelige økonomiske udfordringer i den kollektive trafik. Byens letbane og busser risikerer at stoppe driften, hvis der ikke findes en løsning på et økonomisk hul på 270 millioner kroner. Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har annonceret, at han vil forsøge at finde disse midler i kommunens kasse, specifikt fra et overskud i kommunens regnskab for 2023. Dette udtalte han til Fyens Stiftstidende mandag aften, efter det blev klart, at både Odense Letbane og Fynbus står over for økonomiske problemer i årene 2025 og 2026.
Rahbæk Juel understreger, at han ikke vil afvikle byens kollektive trafik og derfor ser en finansieringsløsning som nødvendig. Han pointerer også, at midlerne ikke vil blive trukket fra vigtige områder som skoler eller ældrepleje. Kommunens økonomiudvalg forventes at tage stilling til forslaget onsdag.
Dette er ikke første gang, at Odenses kollektive trafik har fået tilført ekstra midler. Mellem 2022 og 2024 blev der tilført 253 millioner kroner ekstra til letbane og busser. Hvis de nye midler godkendes, vil kommunen samlet set have brugt over en halv milliard kroner mere end oprindeligt budgetteret.
Odense Letbane har peget på manglende passagerer som en årsag til de økonomiske problemer. En stor del af passagergrundlaget var forventet at komme fra det nye Odense Universitetshospital, men flere forsinkelser i byggeriet har påvirket passagertallet negativt. Letbanen begyndte at køre i maj 2022, men projektet har været præget af forsinkelser og budgetoverskridelser. Da planerne blev lagt i 2014, var omkostningerne estimeret til 2,4 milliarder kroner, men den endelige regning lød på omkring 3,6 milliarder kroner.
Det er en udfordrende tid for Odenses kollektive trafik, og det er nu op til kommunens økonomiudvalg at finde en løsning på problemet.